13 december 2011

Flygkaos

Igår strax före klockan elva skjutsade min bror mig till flygplatsen. Mitt plan skulle gå 14.10 men jag vill ha gott om tid på mig när jag ska ut och resa. När jag kom till Gardemoen flygplats var det hur mycket folk som helst där. Min första tanke var att hela världen verkar vara på resande fot. Jag hade checkat in redan på måndag kväll så jag skulle bara lämna min resväska. Kön för att lämna väskan var enormt lång. Det kändes inget vidare eftersom jag inte orkar stå och gå särskilt länge men jag tänkte att jag måste klara av det på något vis. Vilket jag också gjorde.

Jag köpte mig lite fika och slog mig ner i lugn och ro för att fika. Under tiden jag satt och fikade fick jag ett sms från SAS om att min flight var inställd. Verkligen kul. Vad jag skulle göra nu hade jag ingen som helst aning om. Någon personal att fråga fanns inte att se. Jag gick tillbaka till säkerhetskontrollen och frågade hur jag skulle göra. De sa att det enda jag kunde göra var att ställa mig i kö till en SAS-disk. Då berättade jag att jag har problem med  att gå och stå länge att och det var långt till disken. Vid det här laget var jag redan ganska uttröttad. Efter många om och men var det en person som lotsade mig till en disk och jag fick en kölapp. Det var drygt 600 före mig i kön!

Jag fick veta att flygplatsen varit helt stängt till strax innan jag kom dit och att det var stora problem på grund av väderförhållandena. Som tur var hade jag en stol att sitta på. Jag fick vänta i kön i drygt två timmar innan det blev min tur. När jag väl kom fram till disken gick det snabbt att bli ombokad. Min nya flygtid blev 17.00. Jag sa att min väska redan var inlämnad och att jag inte hade en blekaste aning om var den fanns. Sen var det bara att gå igenom säkerhetskontrollen en gång till för att fortsätta vänta. Några timmar senare fick jag besked om att även denna flight var inställd.

Bara att leta reda på en ny kö till en servicedisk. Suck! När klockan var kvart över tio på kvällen kom jag äntligen till Arlanda och till min stora glädje fanns min väska där. Nu återstod nästa problem. Jag hade missat det flyg jag skulle vidare med och jag skulle bli tvungen att övernatta för att ta mig hem. Vid det här laget var jag minst sagt trött och slut. Jag hade inte något annat val än att ta in på det närmaste hotell som fanns. Rummet kostade 2 545 kronor och den summan hade jag inte på mitt konto. Mannen jag pratade med vid hotellets reception visade sig vara en sann ängel. När jag förklarat vad som hänt fick jag rummet trots att jag inte kunde betala.

I morse ringde jag min telefonbank och fick dem att föra över pengar till mitt kort. Sen ringde jag och bokade en ny flygresa hem. Efter det gick jag ner och betalade hotellrummet. Då jag gjorde det frågade jag om det gick att behålla rummet längre än till klockan 12 eftersom mitt plan hem avgår först klockan 18.50. Så här sitter jag nu på ett hotellrum på Arlanda. Vilken tur i oturen att jag får ha kvar rummet! Hoppas nu innerligt att inte vädret sätter fler käppar i hjulen för mig och att jag kommer mig hem ikväll. Det här blev en minst sagt strapatsrik resa. För att inte tala om hur dyr den blev...

2 kommentarer:

  1. Men vilken karl! Nog var det en ängel ju.

    SvaraRadera
  2. Jag insåg att det faktiskt FINNS änglar :-) Jag kommer att vara evigt tacksam för det han gjorde!

    SvaraRadera