25 mars 2012

Omställning


Nu i natt har det än en gång varit omställning av klockan. En timme ”försvann”. Av någon konstig anledning har vi sommartid sju månader varje år och normaltid bara fem av årets månader. Jag vet att jag redan för många år sedan hörde att en anledning till sommartiden skulle vara att man sparar energi på det. Men enligt artikeln jag nyss läste verkar det inte vara särskilt mycket energi man sparar in. Det verkar som om de negativa effekterna av sommartiden är betydligt större än de positiva.
Jag är kvällsmänniska och jag har jättestora problem med tidsomställningen till sommartid. Det tar flera månader innan jag blir van vid den nya tiden. Vid den tiden vi måste göra omställningen har jag äntligen börjat bli piggare efter vintermörkret. Jag har faktiskt vaknat utan väckare flera gånger den senaste tiden. I morgon kommer jag inte att göra det eftersom jag ska upp en timme tidigare. Som du säkert förstår är jag minst sagt irriterad på de här dumheterna med att ställa om klockan.

6 kommentarer:

  1. Ja, visst är det en omställning som kroppen inte hänger med på. Jag kramar dig lite och hoppas det blir bra snart i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tanken och kramen fina Marie-Louise :-)
      Kram tillbaka

      Radera
  2. Älskar sommaren och ser fram emot det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också sommaren men jag älskar INTE sommartiden!

      Radera
  3. Jag tycker det är onödigt att hålla på och ställa om tiden...varför kan det inte få vara samma tid jämt. Nu är det fler människor som får hjärtinfarkt i två veckor efter vi ställt om klockan...onödigt.
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara ganska många som tycker det är onödigt att ställa klockan fram och tillbaka. Det kanske blir en ändring på det här till slut.
      Kram

      Radera