26 april 2012

Från mörker till ljus

För några dagar sedan kände jag att jag skulle vilja göra någon förändring hemma men jag visste inte riktigt vad det skulle vara. Utan att jag aktivt tänkte på saken fortsatt tanken förmodligen att gro inom mig. När jag skulle gå till sängs i måndags kom jag på att jag skulle ändra i mitt sovrum. Under de sex år jag har bott här har jag haft ett svart sängöverkast och de senaste gardinerna har gått i svart, grönt, grått och vitt. Nu fick jag för mig att det svarta skulle bort.

Tapeten i rummet är ganska ljust grön och jag såg för mitt inre hur fint det skulle bli med ett ljust överkast och ljusa gardiner. Efter jobbet i tisdags satt jag och kollade runt lite på nätet men jag kände att jag hellre ville se det jag skulle ha i verkligheten än att beställa något via nätet. Igår hade jag min lediga dag så när jag var klar med mina morgonbestyr gav jag mig i väg till möbelaffären. Jag hade inga stora förhoppningar på att hitta det jag ville ha men det var värt ett försök.

Men jag hade världens tur och hittade precis det jag ville ha. Det händer minsann inte varje dag. Jag gick ut från affären med ett crèmefärgat överkast som var en aning blankt i tyget och enfärgat. Gardinerna var öljettlängder i samma färg. Tyget hade en väldigt snygg struktur och är ganska ljusgenomsläppligt. När jag kom hem slängde jag det nya överkastet ovanpå det gamla och på eftermiddagen strök jag de nya gardinerna och hängde upp dem.

Förändringen sovrummet blev enormt stor. Från mörkt till ljust. Rummet blev som nytt. När skulle sova igår öppnade jag ögonen gång på gång och tittade mot fönstret. Genom de skira ljusa gardinerna såg jag en liten månskärva på himlen och jag kände mig nöjd med det jag åstadkommit under dagen. Samma känsla kom över mig när jag vaknade i morse och tittade mot fönstret. Tänk att så lite kan göra så mycket. Fast nu vill jag ha nya mattor, nya sänglampor och nya ytterkrukor.

Det kommer en bild när jag är klar... 

4 kommentarer:

  1. visst är det härligt med förändring, och man kan åstakomma ganska mycket med lite förändring. Men du verkar vara som mig, heheheh Det ena ger det andra så förändringen växer. Men det blir nog hur bra som helst. Ser fram mot att se det färdiga resultatet. Jag ska köpa tavelramar imorgon och förnya mina väggar med mina egna fotografier bla. kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett inlägg där du visade glider från ditt hem som väckte lusten att göra en förändring här hos mig :-) Måste få tag på vita krukor och putsa fönstret innan jag kan fota och lägga ut på bloggen. Nu är det fågelskit på utsidan och krukorna är svarta. Så kan det ju inte se ut eller hur? ;-)
      Kram

      Radera
  2. Oj ja, det är detaljerna som gör helheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Tänker köpa nya krukor i morgon :-)

      Radera