24 april 2012

Vitamin D3

Sedan ungefär ett och ett halvt år tillbaka tar jag ett dagligt tillskott av vitamin D3. Under den senaste tiden har jag dessutom läst en hel del om just detta vitamin. För kanske en månad sedan ökade jag den dagliga dosen från en till två kapslar. När jag för tre veckor sedan var jag på ett läkarbesök passade jag på att fråga om jag kunde få ta ett blodprov för att kontrollera hur det ser ut med D-vitaminhalten hos mig. När jag lämnade blodprovet fick jag veta att det skulle dröja drygt en vecka innan jag kunde få svar. Men eftersom jag är expert på att skjuta upp saker så har jag förstås inte kommit mig för att kolla upp provsvaret.

Efter jobbet idag tog jag mig äntligen för att ringa vårdcentralen. Sköterskan jag pratade med sa att hon aldrig hade hört talas om det provet tidigare. Hon läste upp svaret för mig men hon var minst sagt osäker på vad normalvärdet borde ligga på. Jag brydde mig inte om att berätta något om allt det jag har läst utan jag sa bara att jag bett att få ta provet eftersom jag tar D3 som kosttillskott. Jag fick veta att mitt värde vid provtagningstillfället låg på 131 nmol/L. Sköterskan tyckte att det lät väldigt högt men efter det jag har läst så tycker jag det låter som en ganska bra nivå. Fast jag sa ingenting om det till henne.

Vitamin D3 finns i fet fisk, kött, lever, ost och äggula. I min kosthållning ingår en hel del fet fisk, ost och ägg. Kött och lever äter jag också men inte så ofta. Jag kan inte annat än undra hur värdet skulle ha legat om jag inte tagit kosttillskott. Förmodligen skulle jag ha haft brist i så fall. Den viktigaste källan till D-vitamin är nämligen solen och sol får jag inte mycket av. Det kniviga med just D-vitaminbrist är att det som regel inte ger några som helst symptom. Man kan må hur bra som helst trots att man har rejäl brist. Tidigare idag tittade jag på ett intressant YouTube-klipp som handlar om D-vitaminbrist kan bidra till många sjukdomar.

Titta gärna du med!

6 kommentarer:

  1. Jag har lyssnat på en föreläsning om Dvitamin och vikten av att få i sig D-vitamin. Hur vitaminen har inverkan på många av våra funktioner i kroppen. Jätteintressant faktiskt, jag tillför också d-vitamin, men massa andra vitaminer och mineraler också. Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick upp ögonen för D- vitamin via ett tv- program. Att brist på den verkar vara en av faktorerna vid MS verkar allt mer tydligt och det pågår forskning omkring det. Vi kommer säkert att få höra mer om det här!
      Kram

      Radera
  2. Jag äter också extra D-vitamin tillskott och det känns som att det gör god nytta. Kanske vi skulle börjat med det innan vi fick Ms...:) men det visste vi ju inte då att det har så stor betydelse för oss. Å andra siadan så har jag alltid älskat sol så jag borde ha fått i mig min dos iaf.

    Vad roligt att din DVD kommit:)! Är den bra? Jag har idag PW i nästan 2 timmar...känner mig tung nu i fötterna men ska köra en avslappningsyoga nu.
    Varma kramar till finaste du<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog fått alldeles för lite sol under hela mitt liv skulle jag tro så jag borde nog tagit tillskott för länge sen. Men det är först på senare år jag förstått hur viktigt det är med D3 eller ännu hellre sol. Den dvd jag köpt är nog inte riktigt rätt för mig så jag ska köpa en till :-)
      Kram

      Radera
  3. Oj då...blev det fel. Ska kolla vad min heter så kan du få namnet.
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det blev fel så har jag nytta av den men det är flera övningar jag inte klarar av pga att man ska stå på ett ben och det kan jag inte längre...
      Kram

      Radera