23 maj 2012

Fast i en ond cirkel

Att hamna i en ond cirkel är väldigt enkelt. Att ta sig ur den är betydligt svårare. Jag har hamnat i en ond cirkel som jag måste försöka ta mig ur. Jag har varit tröttare än vanligt under en tid. Det har gjort att jag inte har tränat som jag borde. När jag inte tränar som jag borde blir jag bara än mer trött och orkeslös. Den onda cirkeln är ett faktum.



Nu måste jag bryta mig ut ur den hur tungt och jobbigt det än känns. Jag tror inte det är särskilt skadligt att pressa sig själv lite extra om det är för en så god sak som träning. Det är trots allt så att man i längden orkar mer om man tränar mer. Mest av allt har jag lust att slå mig ner i soffan och bli sittande där tills det är dags att gå till sängen.

Jag skulle verkligen behöva någon som kunde pusha på mig lite. Någonstans inom mig har jag motivationen. Tyvärr verkar den ha gömt sig på en väldigt svåråtkomlig plats och den leker kurragömma med mig. Ibland visar den sig och lika snabbt är den borta igen. Genom att skriva om det här kanske jag kan anstränga mig lite extra för att hitta den…

10 kommentarer:

  1. jag kramar om dig och puschar dig lite med orden jag vet hur tungt det är att ta sig ur, men vad bra du mår bara av att göra det en gång och känna efter träning att wow, varför har jag inte gjort det här. Jag mår ju så bra av det... kram och jag tänker på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Marie-Louise! Även om det tog emot har jag tränat lite. Tyvärr är mina ben allt för dåliga för att ta en promenad men jag har ändå tränat min balans och mina ben här hemma. Plockade till och med fram mina hantlar och körde lite armträning :-)
      Kram

      Radera
  2. Jag är ju sjukgymnast så jag förstår vad du menar. Att hitta motivationen är det största steget! Skriv ned allt positivt om du skulle börja träna. Om du har råd, köp någon ny träningstop, en vattenflaska i härlig färg. Tränanågorlunda tidigt på dagen så har du inte hunnit "sagga ner". Och så finns ju vi här för att peppa, hejja och hurra för dig!! Så kom igen nu. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tips! Förutom vissa problem med motivationen har jag min MS som begränsar mig en hel del. Jag kan inte träna allt för mycket eftersom mina krafter är begränsade och jag måste klara av att göra de vardagliga sysslorna också. ...
      Kram

      Radera
  3. Hej!
    Exakt så gjorde ju jag i min blogg för ca 2 v sedan - skrev om min vikt och antog en 2-veckors-utmaning!
    Det har gjort susen för mig ska du veta!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att det har lyckats så bra för dig! Nu har jag ont både i mitt knä och i min fortled så jag kan inte göra så mycket innan det har blivit bättre.
      Kram

      Radera
  4. jag känner igen det där och det den enda som kan få en ur soffan är en själv men det är svårt.

    Jag tog mig i kragen, satte på min träningskläder gick till parken och satte mig på en bänk med vattenflaskan, jag fick sol, värme och en massa leende från folk som gick förbi och det gav energi.

    Hoppas du kommer ur cirkeln
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var ju ett fiffigt sätt att få energi :-) Blev det ingen träning?
      Kram

      Radera
  5. Ja, det gäller att hålla motivationen uppe. Du kommer lyckas - bestäm dig för det också!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara! Jag kommer nog att lyckas :-))
      Kram

      Radera