29 maj 2012

Kanske ”bara” biverkningar?

Jag har för vana att aldrig läsa listan på biverkningar på mediciner jag använder. Det beror nog mest på att jag har fått för mig att jag kanske känner av någon biverkning bara för att jag vet att man kan få den. Vad jag däremot brukar göra är att läsa om biverkningar om jag känner av något som inte är riktigt som det borde vara. För några år sedan tog jag Modiodal mot trötthet under en period. Jag hade ordinerats två tabletter. En på morgonen och en mitt på dagen. Eftersom min trötthet brukade komma på eftermiddagen tog jag under en ganska lång tid bara en tablett ett tag före lunch och jag tyckte mig ha väldigt bra effekt av medicinen.

Efter en tid tyckte jag inte att den hade någon verkan så då började jag ta medicinen som jag hade ordinerats. En på morgonen och en mitt på dagen. Varje dag när jag kom hem från jobbet blev jag illamående och efter ungefär en vecka kom jag på att det kanske kunde vara en biverkning och visst fanns illamående med som biverkning. Så jag slutade ta den då en tablett inte hade någon verkan. Sedan jag började jobba halvtid har jag varit förskonad från den hemska tröttheten som jag hade för några år sedan. Visst blir jag trött ibland men inte alls på samma sätt som jag blev tidigare.

Under en tid har jag tyckt mig vara onormalt trött ganska ofta men jag har inte tänkt så mycket på den saken. När jag var hos doktorn för min fot igår läste han om biverkningar på de mediciner jag har för att se om det kunde vara någon biverkning som kunde ha med saken att göra men han hittade ingenting. Idag har jag varit fruktansvärt trött och jag har mer eller mindre vilat sedan jag kom hem från jobbet. För ett tag sedan piggnade jag till en aning och då slog det mig att jag skulle kolla om trötthet finns som biverkning på Detrusitol som jag har använt drygt en och en halv månad. Och visst finns det med som en ganska vanlig biverkning.

Där har jag kanske en förklaring till den ”oförklarliga” trötthet som jag haft ett tag. Jag minns inte riktigt hur länge jag har varit tröttare än normalt men det skulle kunna stämma. En annan sak som fanns med som biverkning är att man kan samla på sig vätska i kroppen och till exempel få svullna fotleder. Det har jag och även om jag inte har vägt mig på några veckor känns det som om jag har gått upp i vikt trots att jag inte ätit vare sig mer eller onyttigare än vanligt. Jag som v varit så glad över att min nya medicin funkat så bra. Den kanske inte alls är bra för mig. Nu ska låta bli att ta den under en tid för att se om trötthet och svullnad ger sig.

Det kanske ”bara” är biverkningar av medicinen…

10 kommentarer:

  1. hm, vad skulle medicinen hjälpa mot, kan du bara sluta så där med en medicin? Men du vet nog vad du gör.. du har varit med förr. Jag brukar göra som du när det gäller biverkningar. Tittar om jag känner något konstigt. Nu ska jag sova kram på dig och hoppas det blir bättre med måendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medicinen är mot urinträngningar så jag kan låta bli att ta den om jag vill. Har bestämt mig för att i alla fall göra ett uppehåll och se vad som händer. Det är inte bara att jag varit extra trött som kanske är en biverkning. Har även blivit mer trög i magen och är svullen vid ena ögat...

      Hoppas du fick sova gott i natt och att du har en bra dag idag!
      Kram

      Radera
  2. Så trist ./ biverkningar kan man ju vara utan.
    Hoppas du mår bättre snart!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man önskar ju att det inte fanns en massa biverkningar som följer med de flesta mediciner...
      Tack och kram :-)

      Radera
  3. Klok inställning till det här med biverkningar, för man kan ju verkligen bli livrädd om man läser listan innan man börjar... Får man biverkningar så är det ju oftast i början, innan kroppen "vant sig". Men om det hänger kvar får man ju väga nyttan mot biverkningen och fråga läkaren om alternativ.
    Hoppas du snart ska vara piggare och att svullnaderna går ner. Stora varma kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är biverkningarna större än nyttan så är det ingen mening med en medicin. Jag ska göra ett uppehåll och se vad som händer. Sen ska jag testa att ta medicinen igen. Det kan ju gå bättre nästa gång...
      Kramar tillbaka

      Radera
    2. Alldeles sant. Hoppas det går bättre sedan, eller att du får en ny medicin som gör mer nytta än skada. Kram vännen

      Radera
    3. Det ordnar sig säkert. Jag är en evig optimist :-)
      Kram

      Radera
  4. Trist med biverkningar, min plåster ger inte mig sådana som tabletterna gjorde

    Du kan alltid be att få byta till ngt annat preparat som finns för samma problem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag varit utan medicin snart en vecka och konstigt nog har jag mina trängningar inte varit så besvärliga som de var innan jag började medicinera mot dem. Ska fortsätta uppehållet ett tag och se vad som händer...

      Radera