10 september 2012

Inga underverk

Nu är det en vecka sedan jag tog min första tablett med Fampyra och jag tänker berätta lite om veckan som gått. Jag har haft de fyra små burkarna i min ägo flera veckor men bestämde mig för att vänta till efter min utlandsresa innan jag började ta medicinen. Men så blev det inte. Anledningen till att jag började ta medicinen i just i måndags var att jag kände mig riktigt eländig när jag kom hem den dagen. Jag måste erkänna att jag var en aning orolig för hur jag skulle reagera. Även om de flesta får positiva effekter så gäller det inte alla. En del kan till och med känna sig sämre. Hur det skulle bli för just mig hade jag naturligtvis ingen aning om. Några timmar efter jag tagit den första tabletten började det pirra konstigt i hela kroppen. När jag väl somnade sov väldigt oroligt och vaknade gång på gång.

På morgonen dagen efter gick jag ovanligt bra och var inte alls lika stel som jag brukar vara. Min tanke var att det bara var en placeboeffekt och det var det säkert. Några timmar efter min andra tablett kände jag mig ganska risig. Jag gick väldigt ostadigt och jag kände mig även svagare än vanligt. På lunchen berättade jag för några arbetskamrater om att jag kände mig orolig för om jag skulle ta mig hem utan hjälp. Båda erbjöd sig att följa mig hem om det skulle behövas men jag kände mig mer normal när jag skulle gå hem. Dagarna som följde klingade biverkningarna av men jag märkte ingen tydlig förbättring av mina MS-symptom.

Jag har naturligtvis inte väntat mig något underverk även om det hade varit trevligt att få uppleva ett. Men när jag tänker på de senaste dagarna så har jag märkt av vissa positiva effekter. Jag har vaknat lättare på morgonen och jag har inte haft ”sirap” i hjärnan de första vakna timmarna. Mycket positivt! Min mage har fungerat bättre än den gjort på många år. På väg till och från jobbet finns en liten backe. Det är tungt att gå uppför och svårt att gå nerför. I många månader har jag varit spänd och haft ont i nacken efter den korta promenaden till jobbet på morgonen. Idag märkte jag ingenting av det och mitt gångmönster har varit mer naturligt än jag haft på länge. Om det här är tillfälligt eller består återstår att se.

Nästa vecka kommer en ny uppdatering!

4 kommentarer:

  1. Hoppas att det kommer gå bra med nya medicinen..och att det känner dig piggare. Mår man bra i sjukdomen,så blir man piggare och gladare.Så är det för mig i alla fall..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Det är precis likadant för mig :-)

      Radera
  2. ååå, jag hoppas det är effekter av medicinen som kommer hålla i sig. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har det känts ännu bättre än igår. Du anar inte hur glad jag är och jag hoppas förstås att det fortsätter på samma sätt :-)
      Kram

      Radera