10 april 2013

Måste prioritera

På fredag eftermiddag gick jag hem extra tidigt på grund av att jag blev alldeles vansinnigt trött. Trots en mycket lugn helg var jag precis lika trött på söndag kväll. På måndagen drabbades jag av en förlamande trötthet redan vid elvatiden så jag bestämde mig för att bara jobba fram till lunch. Gjorde en sjukanmälan när jag stämplade ut och stannade hemma från jobbet igår. Det är länge sen sist jag sjukanmälde mig. Idag har jag veckans lediga dag och redan nu är jag jättetrött trots att jag sovit gott och steg upp först när klockan var kvart över nio. Det här är verkligen inte kul!

Har dragits med trötthet några veckor nu och tanken på att det kan ha att göra med Mabtheran jag fick i mitten av januari har föresvävat mig några gånger. Idag har jag pratat med MS-sjuksköterskan och hon ska ta upp det här med min neurolog. Den första tiden efter jag fick medicinen kände jag mig precis som vanligt men nu känner jag mig sämre än på länge. Det är inte roligt att skriva om negativa saker men jag vill ändå göra det eftersom livet med MS är allt annat än rosenrött känns det ärligare att även skriva om det som inte är bra.

Jag har bestämt mig för att stanna hemma från jobbet resten av veckan sen får jag se hur det är på måndag. Om jag inte mår bättre då ska jag ringa MS-sjuksköterskan igen för att bli sjukskriven. Den tiden då jag drev mig själv för hårt och kämpade för länge är en gång för alla förbi. I första hand måste jag prioritera mig själv och den lilla hälsa jag fortfarande har. Min ekonomi tål inte en sjukskrivning men vad ska man med pengar till om man ändå inte har något liv?

Sist men inte minst vill jag visa en bild som jag tog från min balkong när jag precis hade stigit upp idag. Det var rimfrost på träden och det ser minst sagt vintrigt ut. Nu vill jag ha vår!

6 kommentarer:

  1. Fy,så jobbigt med tröttheten för dig. Men det är bra att du lyssnar på kroppen.Och jag hoppas att du hittar en bra lösning till tröttheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget annat val än att lyssna på kroppen som jag känner mig. Just nu är jag en liten aning piggare...

      Radera
  2. Önskar jag kunde pigga upp dig

    eller att du kunde komma ner.

    Vi ska få 12 grader och sol på Söndag

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter helt underbart att få uppleva lite vårvärme! Jag har aldrig varit länge söderut i Sverige än till Göteborg och när jag var där var det vinter...

      Radera
  3. Jag hoppas att du får en förklaring på din trötthet. Vore tråkigt om det beror på din medicin som allt tills nu gått så bra med.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är troligen "bara" frågan om fatigue och har inte med medicinen att göra. För mycket att göra på jobbet under en väldigt lång tid har helt enkelt tagit ut sin rätt. Jag tål helt enkelt inte lika stor påfrestning som jag gjorde förr...
      Kram

      Radera