17 maj 2013

Gånghjälpmedel

Nu har det gått tre dagar sedan jag opererade två tår på min högra fot. Operationen gick hur bra som helst och jag kände ingen som helst smärta förrän sent på tisdag kväll. Då bedövningen jag fick innan operationen började släppa gjorde det rejält ont i foten. Jag stannade kvar på patienthotellet även natten efter operationen och det var jag glad för. Efter jag ätit middag tillbringade jag i stort sett hela kvällen liggande i sängen och tittade på tv. Jag var helt otroligt trött efter alla mediciner jag fick i samband med att jag skulle opereras. Vaknade en gång på natten av smärtan och tog ett par piller mot den.

På onsdag kväll kom jag hem och efter hemresan kände jag mig återigen helt utslagen av trötthet. Jag hade färdig mat i frysen som jag bara behövde värma i mikron och sedan blev det ännu en kväll med ryggläge. Skillnaden var bara att jag låg i soffan istället för i en säng. Natten mot igår vaknade jag två gånger men ingen av gångerna hade jag ont utan det var bara så att jag behövde vända på mig. Att vända sig i sömnen är inte så enkelt när man pallat upp ordentligt för att foten skulle vara i högläge.

Precis som jag hade väntat mig var det näst intill omöjligt för mig att gå med kryckor. Det upptäckte jag redan på operationsdagen. Jag hade med mig kryckorna men jag behövde rullstolstransport för att ta mig till mitt hotellrum. Redan för några veckor sedan pratade jag med hemsjukvården om att få låna rollator både för ha inne och ute. Redan igår fick jag mina rollatorer levererade hem och det är som natt och dag att gå med rollator inne istället för med kryckor. I morgon har jag tänkt gå ut och provgå med rollator. Det tar emot att använda rollator men jag vill ju inte vara fången i mitt hem i sex veckor. Då först får jag belasta foten fullt ut.

Under sex veckor måste jag använda en sko som ser ut så här.

2 kommentarer:

  1. Hej ! Vad skönt att det är "över" men det är nu det kanske börjar...
    Krya på dig . Kram frökenms

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fökenms! Det har inte gått många dagar än och jag är redan less på det här. Än är det mer än fem veckor kvar innan jag får trampa ordentligt på foten. Det värsta är nog att jag inte kan träna som jag brukar och jag är rädd att min gångförmåga försämras rejält under den tiden. Du har rätt i att det är nu det börjar...
      Kram

      Radera