5 maj 2013

Vissa hänger med

Ibland tycker jag det är jättesvårt att komma på vad jag ska laga för mat. Idag var en sådan dag. Kollade i kylen och frysen vad jag hade där och i frysen fanns ett paket torskfilé. Då kom jag på att jag skulle göra fisksoppa. Jag har gjort den soppan massor av gånger. Det blir liksom så att vissa recept hänger med i många år. När min son gick på högstadiet kom han hem en dag och hade det här receptet med sig. De hade lagat soppan på hemkunskapen och han tyckte den var god. Att tonåringar gillar fisksoppa hör nog inte till vanligheterna så jag lagade den till middag någon vecka senare.


Soppan är väldigt enkel och mycket god. Den blev min räddningsplanka idag och det blev över så att jag har lunch både i morgon och på tisdag. Receptet kan modifieras efter tycke och smak. Jag har aldrig haft räkor i när jag har gjort den. De senaste gångerna har jag förutom det som står i receptet kryddat med lite cayennepeppar och tillsatt dill. Om du är intresserad av att prova får du receptet här.

Fisksoppa
1 morot
1 gul lök
½ purjolök
Fräs grönsakerna med matfett i en kastrull. Strö över 1 msk vetemjöl och späd under omrörning med 5 dl fiskbuljong.
Tillsätt 1 dl crème fraiche
1½ msk tomatpuré
1½ tsk timjan
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Rör om och låt sjuda i ca 10minuter.
Skär under tiden 400 g torsk i små kuber. Lägg i fisken och sjud tills fisken är klar. Lägg i 100 g skalade räkor och servera.

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad gott med fisksoppa, det gillar jag. Jag försöker äta fisk så ofta jag bara kan....bara för jag gillar det så mycket:).
    Ha en fin dag idag!
    Hoppas solen skiner hos dig med.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar fisk i alla former och den här soppan är både snabblagad och god. Solen har bara visat sig korta stunder idag men det har varit så varmt att snön försvinner i en rasande fart :-)
      Kram

      Radera