24 september 2013

Kostomläggning

Under de senaste åren har jag lagt om min kost ganska mycket men inte riktigt lika mycket som jag har tänkt mig. Jag har läst massor om kost och näring och tycker det är ett intressant ämne. Att det finns en misstanke om att mejeriprodukter inte är bra för oss med MS berättade en neurolog för mig redan i samband med att jag fick min diagnos 1992. Att gluten förmodligen inte heller är bra har jag läst mig till på senare år.

För en person som mig som älskar bröd och mer eller mindre skulle kunna leva på goda mackor har det här med att utesluta gluten ur kosten känts riktigt svårt. Jag har ändå gjort ett försök att göra just det. Första månaderna var jag supernoga och under den tiden tyckte jag att jag kände mig annorlunda i kroppen. Inte så att något av mina symptom förbättrades men kroppen kändes annorlunda på ett positivt sätt.

Om man är dålig på att planera, som jag är, så är det nästan hopplöst svårt att undvika gluten helt och hållet. När jag var på en resa för snart två år sen blev det så att jag åt bröd under resan just på grund av min dåliga planering. När jag kom hem fortsatte jag att utesluta gluten ur min kost men det blev ändå så att jag fuskade då och då. På den vägen har det fortsatt. Jag har inte på långa vägar varit strikt utan har fortsatt med mitt fuskande.

Nu har jag bestämt mig för att gå över till stenålderskost vilket bland annat innebär att min kost varken ska innehålla gluten eller mejeriprodukter. Känner jag mig själv rätt så kommer det att vara en process som kommer att ta lite tid. Jag kommer alltså inte att göra min kostomläggning från en dag till en annan. De senaste veckorna har jag kollat runt på internet efter recept som passar när man äter stenålderskost och jag har hittat massor av bra sidor med recept.

Under helgen som gick hittade jag bland annat ett recept på amerikanska pannkakor med kokosgrädde som inte innehöll något mjöl och bestämde mig för att testa dem. Kokosgrädde fick jag inte tag på så jag köpte kokosmjölk. Amerikanska pannkakor kanske oftast har till frukost eller lunch på helgen men jag gjorde dem till middag igår och blev supernöjd med resultatet. Jag åt dem inte så nyttigt som med bär utan hade det smör och lönnsirap till så det blev inte riktigt paleo men det blev gott!

Bilden har jag lånat från Kurera där jag även hittade receptet

2 kommentarer:

  1. Tummen upp & det är nog bra att ta det stegvis så du inte faller på mållinjen för det gör jag jämt, förändrar drastiskt från en dag till en annan & är fanatisk någon månad eller två & sen faller jag tillbaka i samma spår.
    Jag tror oxå att kosten är avgörande för vår hälsa jag menar då allra helst vi med MS.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag pratade med min dotter sa hon att hon tycker det är klokt att ta det stegvis :-) Jag håller på och försöker vänja mig vid det nya tänket och det tar nog ett tag att lära om.
      Kram till dig med

      Radera