29 februari 2016

Vilken skillnad!

De sista dagarna på den här månaden har varit osedvanligt bra dagar och just nu känner jag mig på riktigt bra humör. Det är väl inga stora saker men om man kan glädja sig över små saker får man vara glad oftare. Nu följer en kort redogörelse för alla bra små saker. Helgen inleddes med att jag och en väninna åt jättegod sushi till middag på fredag kväll. Lördag morgon var jag ovanligt pigg och det var lätt som en plätt att ta sig ur sängen något som inte hör till vanligheterna för mig.

Nästa bra sak som hände var att jag hittade ett par svarta jeans som satt helt perfekt. Jag hade ovanligt mycket energi både i lördags och igår så jag har fått en hel del gjort här hemma. Visst blev jag lite slut i kroppen av det men inte alls så slutkörd som jag brukar bli. Hör och häpna så hade jag ovanligt lätt att ta mig ur sängen i morse också även om mina första steg var lika stapplande som vanligt.

En av de saker jag har stora problem med är att stå någon längre stund men jag brukar ändå höja mitt skrivbord på jobbet och stå en stund. Jag brukar alltid titta på klockan när jag ställer mig för att ha lite koll på vad jag klarar. Ibland blir det så lite som tio minuter men idag stod jag upp så länge som 35 minuter. Nytt personbästa! Men nu först kommer jag till det allra bästa i min uppräkning av allt som varit bra de sista dagarna.

I höstas försökte jag få en arbetsstol som hjälpmedel men det är tydligen omöjligt att få det numera. Jag måste ofta göra saker sittande och när jag sitter på en vanlig trappstol blir arbetsställningen hopplöst dålig. Då jag inte kunde få en stol som hjälpmedel var alternativet att köpa en egen. Av en händelse fick jag prova en sadelstol och då insåg jag att den vore perfekt för mig. För drygt en vecka sedan kom jag till skott och beställde en.

Idag kom så min efterlängtade stol och jag invigde den när jag diskade för drygt en timme sedan. Jag höjde stolen så att jag nästan kom i ståhöjd vid diskbänken, öppnade underskåpet och hade mina fötter där.  Vilken skillnad mot att sitta på en trappstol som är allt för låg. Nu behöver jag inte hålla upp armarna och få ont i axlarna när jag diskar. Wow, vilken skillnad det blev!

Så här ser min nyinköpta Ponychair ut
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar